http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/at/legalcode srp Početna nastava matematike i razvijanje logičkog mišljenja učenika 360 listova 6590428 bytes info:eu-repo/semantics/baccalaureateDissertation Jovanović, Ivana, 1983- Vulović, Nenad, 1979- Mihajlović, Aleksandra, 1975- Lazić, Bojan, 1974- Erić, Milomir, 1963- Predmet rada je istraživanje efekata primene odgovarajućih matematičkihzadataka na razvijanje logičkog mišljenja učenika. U teorijskom delu rada stvoren jekonceptualni okvir za teorijska polazišta u razmatranju logičkog mišljenja.Izvršena je operacionalizacija logičkog mišljenja uz uvažavanje uzrasta učenika injihovih razvojnih karakteristika i u skladu sa specifičnostima sadržaja početnenastave matematike. Logičko mišljenje učenika u početnoj nastavi matematikedefinisano je preko sposobnosti: sposobnosti razumevanja značenja i korišćenjapojmova (i, ili, ne), sposobnosti uočavanja uzročno-posledičnih veza, sposobnostiotkrivanja zakonitosti i pravila i sposobnosti uočavanja udaljenih (skrivenih)elemenata u zadatku. Sagledani su problemi i mogućnosti podsticanja i razvijanjalogičkog mišljenja učenika.Empirijski deo rada usmeren je na: 1) eksperimentalno ispitivanje uticajaprimene odgovarajućih matematičkih zadataka na podsticanje i razvijanje logičkogmišljenja učenika u početnoj nastavi matematike, 2) ispitivanje interesovanjaučenika eksperimentalne grupe za učenje matematike nakon primene eksperimentalnogprograma, 3) ispitivanje mišljenja i stavova učitelja o mogućnostima podsticanja irazvijanja logičkog mišljenja učenika u početnoj nastavi matematike.Rezultati su pokazali da se odgovarajućim matematičkim zadacima možeuspešno uticati na razvijanje logičkog mišljenja učenika u početnoj nastavimatematike, da su učenici eksperimentalne grupe, nakon realizacijeeksperimentalnog programa, veoma zainteresovani za matematiku kao nastavnipredmet i da početna nastava matematike, prema mišljenjima učitelja, pruža dobremogućnosti za podsticanje i razvijanje logičkog mišljenja učenika. The subject of the paper is the investigation of the effects of applying appropriatemathematical tasks on the development of students' logical thinking. In the theoretical part ofthe work, a conceptual framework was created for theoretical starting points in theconsideration of logical thinking. The operationalization of logical thinking was carried out,taking into account the age of the students and their developmental characteristics, and inaccordance with the specifics of the content of initial mathematics lessons. The logicalthinking of students in initial mathematics classes is defined by the following abilities: theability to understand the meaning and use of terms (and, or, not), the ability to perceivecause-and-effect relationships, the ability to discover laws and rules, and the ability toperceive remote (hidden) elements in the task. The problems and possibilities of encouragingand developing students' logical thinking are considered.The empirical part of the work is focused on: 1) experimental examination of theimpact of the application of appropriate mathematical tasks on encouraging and developingstudents' logical thinking in initial mathematics classes, 2) examination of the interest ofstudents in the experimental group in learning mathematics after the application of theexperimental program; 3) examination of teachers' opinions and attitudes about thepossibilities of encouraging and developing students' logical thinking in initial mathematicsclasses.The results proved that appropriate mathematical tasks can successfully influence thedevelopment of students' logical thinking in elementary mathematics lessons. Furthermore,the students of the experimental group are very interested in mathematics after theimplementation of the experimental program. The research has also snown that, according tothe teachers' opinions, elementary mathematics education provides good opportunities forencouraging and developing students' logical thinking. - https://phaidrakg.kg.ac.rs/o:1574 cobiss:109446153 thesis:8615 2022